torsdag 21 juni 2012

Första Receptet!


hej hej hej, Det här är en underbar tårta som passar perfekt till födelsedagar eller en mysig sommarkväll. Den går under namnet Pavlova. Jag själv bakade den till min brors 25:års dag den tog slut på en gång, det var den godaste och lättsammaste tårtan jag ätit. Helt underbar så jag tycker verkligen att du som läser borde göra den. Jag ska komma till receptet... ingen gillar väl för mycket information när det gäller söt saker ;) 


Till denna underbara Pavlova så behöver du:
4 äggvitor
1 nypa salt
2 ½ dl socker
1/2 msk Maizena (majsstärkelse)
2 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger
Smör till att smöra bakplåtspappret.

Till fyllningen behöver du:
3 dl vispgrädde
1 1/2 dl lemon curd
500 g hallon/färska bär
+ blommor och blad att garnera med!

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225°C.
Vispa äggvitor och salt till ett hårt skum sedan tillsätter du en msk socker i taget (av 2 1/2 dl ), medan du vispar. Vispa tills smeten är hård. Majsstärkelse, vaniljsocker och vinäger ska tillsättas var för sig medan du vispar.
Ta fram ett bakplåtspapper och rita upp en cirkel, stor som en assiet ungefär. Smörj cirkeln med smör och lite utanför för marängen kommer svälla. Lägg sedan marängsmeten i en sprits, och spritsa ut smeten på cirkeln. det ska se ut som en skål:


Sätt in marängen i nedre delen av ugnen. Sänk direkt därefter ungstemperaturen till 125°C, grädda i cirka 1 ½ timma. Stäng av ugnen och låt marängen stå kvar tills ugnen har svalnat. låt marängen bli helt kall innan du börjar  röra den.Lägg marängen på ett fat. direkt innan servering vispa grädden därefter så vänder du ner lemon curden med en slickepott så att grädden inte skär sig. Fyll marängskålen med gräddlemoncurden och dekorera men bär av olika sorter. jag tog hallon. garnera sedan med blommor. Ätbara: violer, citronmellis Vackra: jasmin, smörblomma
Alternativa fyllningar kan vara blåbär, kiwi, jordgubbar eller vindruvor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar